Baru Habis Belajar Sibuk Nak Kawin Cepat, Mak Ayah Kau StruggIe Dengan Hidup Langsvng Kau Tak T0Iong

Trend ‘c0uple’ bukanlah asing buat msyarakat kita di Malaysia terutamanya gol0ngan muda. Namun pergaulan bebas membuatkan hubungan cinta boleh membawa kepada perbuatan mksiat dan diteg4h agama.

Justeru, cara paling mudah dan tepat untuk mengelakkan perkara terIarang dengan pasangan kekasih adalah, berkahwin.

Ya inilah alasan seringkali kita dengar bila pasangan yang baru berkhwin bila disoal alasan utama mereka membina masjid di usia yang masih muda.

Tetapi adakah atas alasan ini, anak muda tidak kira lelaki atau perempuan tanpa rasa bersalah mengabaikan tanggvngjawab kepada ibu bapa hanya kerana mahu berkhwin awal?

Seorang individu bernama Fahmi telah berkongsi status di Facebook beliau yang mempersoalkan tndakan anak saudara sendiri yang mengabaikan tanggvngjawab terhadap ibu bapa sendiri semata-mata mahu berkhwin.

Menurut individu terbabit, anak saudaranya yang berumur 23 tahun dan bekerja sebagai pembantu jurutera bakal melangsungkan perkhwinan dengan gadis pilihannya.

” Tak lama lagi kenduri kahwin anak buah, anak lelaki abang aku. Umur 23 tahun, memang dah sesuai khwin pun. Cuma apa yang aku kesaIkan, bukan main bersungguh-sungguh kau kerja siang malam cari duit sebab nak khwin.

” Sedang bapak kau (abang aku) masih struggle cari duit nak hdup lepas kena buang kerja sampai berhutang sana-sini. Abang aku umur dah hampir pencen lagi 4 5 tahun. Jadi umur begitu memang susah nak dapat kerja kat company lain walaupun dia banyak pengalaman.

” Tapi hutang rumah, kereta dan lain-lain masih belum habis bayar. Jadi terpaksa lah dia meniaga kecil-kecilan dibantu kakak ipar aku.

Faham dengan kesusahan dihadapi abangnya, Fahmi memberitahu beliau dan adik-beradik lain ada membantu abangnya dari segi kewangan.

Namun menegaskan anak saudaranya itu yang seharusnya menggalas tugas membantu dari perbelanjaaan bulanan memandangkan sudah bekerja dan mempunyai kemampuan.

” Bila aku tanya abang aku, Hafiz tak bantu ke tolong bayar rumah ke kereta ke.. Sebab anak abang aku 3 orang semua tinggal sekali. Yang sulung lelaki umur 22 yang nak kahwin, nombor 2 perempuan umur 20 tahun dah kerja dan bongsu umur 12 tahun, masih sekolah.

” Jadi aku tanya abang aku, Hafiz tak support ke sikit..sebab masih tinggal dengan orang tua takkan lah tak boleh tolong langsung bayar sewa rumah.

” Jawab abang aku lembut, Hafiz pun tak cukup, tengah kumpul duit nak kahwin tak lama lagi tu..sampai tak pernah miss kerja overtime kejar cari duit. Basic dah RM2300, campur overtime dapatlah jugak RM3000 lebih, kata abang aku.

” Tambah abang aku lagi, sempat juga lah Hafiz kumpul duit 30k nak buat kahwin.

” Aku dalam hati, Allahu sampai macam tu sekali. Ya bagus kau gigih cari duit nak khwin, nak sunting anak dara orang. Tapi mak bapak sendiri kau abaikan.

” Apa salahnya kau bantu dulu orang tua, balas jasa balik.. gembirakan hati orang tua kau dulu..tak suruh pun kau belanja mak ayah barang mahal atau sponsor pergi umrah (bawak jalan-jalan pergi oversea jauh sekali). Lagipun mak ayah kau pun tak mintak semua tu.

” Tak mintak lama, cukup lah kau spend setahun atau 2 tahun just untuk mak ayah..bantu apa yang patut, apatah lagi sekarang orang tua kau sekarang tengah problem.

” Seolah-olah kau punya plan hidup sekarang, habis belajar pastu kerja dan kumpul duit..kemudian kahwin..selesai..habis mak ayah? tolak tepi sebab dorang pun pandai cari duit sendiri..camtu agaknya dalam kepala otak kau”, luah individu terb4bit dengan rasa geram.

Tambah individu terbabit dia berk0ngsi hal tersebut kerana mahu anak muda mengubah persepsi masing-masing dalam soal perkahwinan. Ambillah peluang ketika usia muda untuk berbakti kepada orang tua kita terlebih dahulu.

Tiada yang salah berkahwin awal, cuma jangan sampai mengabaikan tanggvngjawab kepada ibu dan ayah kita.

Dalam sebuah hadis menyebut, seorang lelaki datang kepada Sayyidian Umar al-Khattab r.a dan berkata, ” Saya telah mendokong ibu saya sepanjang tawaf dan haji, sudahkah saya dapat membalas jasa ibu.”

Jawab Umar r.a., ” Kamu belum dapat membalas jasa ibumu walaupun setitis a1r mata ibumu semasa melah1rkanmu.”

Hadis di atas menjelaskan selepas AIIah dan Rasul-Nya, orang yang perlu dihormati dan dikasihi adalah ibu dan bapa. Bukan setakat mengh0rmati dan mengasihi mereka tetapi segala keperluan hidvp ,keselamatan dan hak-hak mereka perlulah di penuhi sekadar kemampuan si anak tadi.

Nota: Gambar di atas adalah sekadar hiasan

Facebook Comments