Demi Beg Sekolah Percuma, Ibu Sanggup Red4h Naik Motor Burvk Sambil Bawa Tiga Anak Kecil

” Kenapa ibu ayahnya tidak belikan baru sahaja? Beg baru harga RM30-RM50 kot. Takkan tak mampu.”

Demikian perkongsian cikgu Mohd Fadli Salleh di Facebook beliau. Kisah ini dikongsikannya kira-kira 2 tahun lalu dan mendapat perhatian orang ramai yang mahu membantu.

Umum mengetahui Cikgu Fadli gemar berkongsi kisah-kisah realiti masyarakat yang menghadapi kesuIitan hidup dan kebanyakannya adalah di kalangan murid beliau sendiri.

Berikut perk0ngsian Cikgu Fadli, kisah seorang murid dan beg sekolah buruknya;

Seorang murid berjalan kaki menuju ke bilik guru waktu pulang sekolah tadi. Aku yang mengek0ri dari belakang terasa seb4k sungguh.

Kondisi begnya sangat teruk. Namun dia tidak patah semangat, setiap hari datang ke sekolah tanpa keluh kes4h. Apakah dia tidak maIu begnya setervk itu?

Pasti ada sedikit rasa maIu dan seg4n pada rakan-rakan. Pasti akan ada.

Apakah dia tidak mahu beg yang baharu? Siapa di dunia ini tidak inginkan barang yang baru, elok dan baik? Pastinya dia begitu juga.

Itu kata kita. Apa yang mereka dan keluarga mereka lalui mungkin jauh berbeza dengan tanggapan kita. Mungkin lebih tervk dari yang kita bayangkan. Mungkin untuk makan pun perlu pergi kedai Acheh berhutang.

Mungkin saja. Tiada siapa tahu keper1tan sbenar sesuatu keluarga dalam meneruskan kehdupan.

Jika tidak, takkan ada seorang ibu menaiki motor buruk dari Tanjung Karang bonceng 3 anaknya ke Gombak menemui aku semata-mata untuk dapatkan beg percuma untuk 3 anak dia.

Anak yang kecil kat depan siap bantal tidur dalam bakuI sebab perjalanan jauh yang sangat meletihkan. Ye lah, dari Tanjung Karang ke Gombak kot.

Tapi itulah reaIiti bila kesusahan melanda diri. Apa sahaja sanggup dilakukan demi kebaikan anak-anak. Betapa mereka bersyukur menerima bantuan beg sekolah percuma.

Projek Beg Sekolah ni aku dah run 4 tahun. Mencari dana dari kawan-kawan yang baik hati dan aku serahkan sendiri pada sasaran yang layak dan memerlukan.

Tahun lepas berjaya cari dana untuk lebih 2000 beg sekolah. Tahun ini entah berapa yang dapat aku pun tak pasti.

Selain itu cikgu Fadli turut berpesan kepada mereka yang berkeinginan untuk membantu

” Yang dah biasa j0in, akaun biasalah ya. Akaun DanaKITA tu. Itulah satu-satunya acc yang aku guna untuk setiap projek amal yang aku lancarkan.

” Yang baru nak join, SILA PM AKU TERLEBIH DAHULU. Fb ada limit, jika aku pm ramai orang dalam satu hari, aplikasi messenger aku akan dibl0ck.

” Maka cara yang betul ialah kau orang pm aku dahulu. Aku akan respon perlahan-lahan ya. Maklumlah aku ni tiada p.a dan sibuk yakmat orangnya.”, akhiri beliau.

Meskipun kisah ini dikongsikan bagi tujuan kutipan dana untuk sesi 2019, namun orang tetap boleh menyalurkan sumbangan kerana beratus orang sedang menunggu bantuan yang diuruskan oleh cikgu Fadli.

Pertubuhan Kebajikan DanaKita
564221646925
Maybank

Terima kasih!

Kredit: fb cikgu Mohd Fadli Salleh

Facebook Comments